Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 31. MAR 2022
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune

Hovedrapport

Udgivelsens forfattere:

  • Thyge Tegtmejer
  • Hanne Louise Søgaard Jensen
  • Asger Graa Andreasen
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
En væsentlig andel af skolernes medarbejdere vurderer, at de mangler kompetencer i arbejdet med elever med specifikke, særlige undervisningsmæssige behov.
Download udgivelsen Hent Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune
Download udgivelsen Hent Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune
  • Thyge Tegtmejer

    Seniorforsker

    33 69 77 47
    thte@vive.dk

En analyse af Rødovre Kommunes organisering og faglige strategi på skoleområdet viser, at det er en omfattende opgave at sammensætte et læringsmiljø, hvor alle elever kan deltage og få udbytte. Blandt andet angiver en række lærere og pædagoger, at de mangler kompetencer til arbejdet. Alligevel er skolerne på en række områder lykkedes med opgaven.

VIVE har analyseret Rødovre Kommunes organisering og faglige strategi på skoleområdet, som samlet benævnes Læringsfællesskaber for alle, og som kommunen indførte i 2019. Analysen gennemgår strategiens mål om blandt andet skolernes arbejde med børne-/ungesynet, etablering af Pædagogisk indsatsteam og udvikling af indsatser på skolerne, og den udpeger en række perspektiver for det videre arbejde med Læringsfællesskaber for alle.

Baggrunden for analysen er, at mange kommuner – herunder Rødovre Kommune – i disse år forsøger at styrke almenskolerne, herunder deres kapacitet til at forebygge behovet for segregeret specialundervisning. Det skal ske ved i højere grad at kunne tilgodese elevers støttebehov inden for almenskolens rammer. For at imødekomme det anvender mange kommuner blandt andet med mellemformer mellem almenundervisning og specialundervisning. Der arbejdes også med udvikling af skoleinterne indsatser og støtteformer samt kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i skolen.

Centrale elementer i Rødovre Kommunes nye organisering og strategi er blandt andet en præcisering af børne- og ungesynet, udvikling af en række forebyggende, foregribende og indgribende støtteindsatser på almenskolerne samt etablering af såkaldte Pædagogiske indsatsteams på skolerne og på tværs af skolerne.

Svær balance i elevsammensætning

Analysen viser, at en stor andel af skolemedarbejderne vurderer, at det er en omfattende og vanskelig opgave at realisere et læringsmiljø, hvor alle elever kan deltage. Vanskelighederne består blandt andet i at finde den rette balance mellem på den ene side et mindre antal elever med behov for særlig støtte, og på den anden side en stor gruppe elever uden særlige støttebehov.

Læringsfællesskab er lykkedes

En væsentlig andel af skolernes medarbejdere vurderer, at de mangler kompetencer i arbejdet med elever med specifikke, særlige undervisningsmæssige behov. Til trods for dette er der flere tegn på, at skolerne på en række områder lykkes med opgaven med at skabe et Læringsfællesskab for alle. Dette gælder i tilrettelæggelse af undervisningen, så eleverne trives og udvikler sig i skolens miljø, og i samarbejdet mellem kolleger og inddragelse af børn og forældre.

Skolerne har grebet opgaven forskelligt an

Analysen peger på, at skolerne har fulgt forskellige udviklingsveje til at etablere et team af medarbejdere, som kan understøtte lærernes og pædagogernes arbejde med en mere sammensat elevgruppe. Ligeledes er udvikling af en række skoleinterne indsatser også løst forskelligt.
Analysen afsluttes med at udpege og diskutere en række videre perspektiver for arbejdet med Læringsfællesskaber for alle. Det drejer sig blandt andet om at afsøge mulighederne for yderligere faglig støtte til medarbejderne samt igangsættelse af et videre erfaringsdelings- og udviklingsarbejde.

Metode

Rapporten bygger på data indsamlet via spørgeskemaer blandt lærere og pædagoger samt gennem interviews med skoleledere, lærere, pædagoger, elever og forældre.

Udgivelsens forfattere

  • Thyge TegtmejerHanne Louise Søgaard JensenAsger Graa AndreasenNanna Høygaard Lindeberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Rødovre Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev