Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 10. AUG 2022
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune

Supplerende sammenlignende analyse

Udgivelsens forfattere:

  • Thyge Tegtmejer
  • Hanne Louise Søgaard Jensen
  • Asger Graa Andreasen
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Skolemedarbejdere i indskolingen og første halvdel af mellemtrinnet i Rødovre Kommune angiver i markant højere grad end medarbejderne tilknyttet de ældre klasser, at opgaven med at skabe inkluderende læringsmiljøer er stor eller meget stor.
Download udgivelsen Hent rapporten
Download udgivelsen Hent rapporten
  • Thyge Tegtmejer

    Seniorforsker

    33 69 77 47
    thte@vive.dk

Medarbejdernes opfattelser af de udfordringer, der knytter sig til arbejdet med inkluderende læringsmiljøer, er forskellige fra kommune til kommune og i den enkelte kommune fra klassetrin til klassetrin. Det illustrerer denne analyse, der sammenligner Rødovre Kommune med 10 andre kommuner. For Rødovre Kommune kan analysen understøtte den videre udvikling på skoleområdet.

VIVE har i denne analyse sammenlignet besvarelser fra en spørgeskemaundersøgelse gennemført blandt skole-medarbejderne i Rødovre Kommune med besvarelser fra lærere i 10 andre kommuner. Resultaterne sammenholdes flere steder med fund fra hovedanalysen af Rødovre Kommunes ”Læringsfællesskaber for alle”, som VIVE for nyligt har gennemført. Til at understøtte den videre faglige udvikling og udviklingsarbejder på skoleområdet er det væsentligt at være opmærksom på de forskelle, som analysen udpeger, såvel mellem Rødovre og sammenligningskommunerne som mellem medarbejderne tilknyttet henholdsvis klassetrin for de ældste børn og klassetrin for de yngste børn.

En større opgave i klasserne med de yngste børn

Skolemedarbejdere tilknyttet indskolingen og første halvdel af mellemtrinnet i Rødovre Kommune angiver i markant højere grad end medarbejderne tilknyttet de ældre klasser, at opgaven med at skabe inkluderende læringsmiljøer er stor eller meget stor.

En sammenligning af besvarelserne fra medarbejdere tilknyttet de ældre klasser på skolerne i Rødovre Kommune med besvarelser fra tilsvarende skolemedarbejdere i andre kommuner viser, at der er færre medarbejdere i Rødovre Kommune, som vurderer, at de i høj grad eller i meget høj grad lykkes med at skabe social og faglig trivsel og udvikling for alle elever. Her har medarbejderne tilknyttet de yngre klasser i Rødovre Kommune imidlertid en højere vurdering af faktisk at lykkes med opgaverne, end det gælder for medarbejderne, der er tilknyttet de ældre klasser i kommunen.

Børn og forældres perspektiver inddrages i nogen grad

Majoriteten af lærerne tilknyttet 7. og 9. klassetrin i Rødovre Kommune vurderer, at de i nogen grad lykkes med at inddrage perspektiver i undervisningen fra børn med særlige behov og deres forældre. Sammenlignet med de 10 andre kommuner er der en lidt mindre andel af medarbejderne i Rødovre Kommune, som vurderer, at man i høj grad eller i meget høj grad lykkes med dette, mens der samtidig også er en lidt mindre andel i Rødovre Kommune end i sammenligningskommunerne, som vurderer, at man i mindre grad eller slet ikke lykkes med dette.

Et velfungerende samarbejde med forvaltningen, og rum for forbedring i forhold til forældregruppen

Lærerne tilknyttet 7. og 9. klassetrin i Rødovre Kommune angiver i markant højere grad, end det er tilfældet i sammenligningskommunerne, at samarbejdet med skoleforvaltningen og socialforvaltningen i kommunen fungerer i høj grad eller i meget høj grad. Samtidig er der en lavere andel af lærerne i Rødovre Kommune, som vurderer, at samarbejdet med klassens forældre i høj grad er velfungerende.

En sparringskultur på skolerne, hvor adgangen til specialpædagogisk sparring kan forbedres

Medarbejderne på skolerne i Rødovre Kommune vurderer i højere grad, at de sparrer med deres kollegaer om at tilrettelægge et inkluderende læringsmiljø, sammenlignet med skolemedarbejdere i andre kommuner. Imidlertid er der en lidt mindre andel af medarbejderne i Rødovre Kommune, som vurderer, at de i høj grad eller i meget høj grad har let adgang til hjælp og vejledning fra en medarbejder med stor specialpædagogisk viden.

Udgivelsens forfattere

  • Thyge TegtmejerHanne Louise Søgaard JensenAsger Graa AndreasenNanna Høygaard Lindeberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Rødovre Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev