Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­8. februar 2023

Analyse af REFUD-relaterede effekter af klassestørrelse

Investeringer i bedre skole og dagtilbud som eksempelvis ændringer i klassestørrelser kan medføre en væsentlig omkostning. Men skole- og dagtilbudsinvesteringer medfører dog som oftest også besparelser ved eksempelvis mindre brug af specialundervisning, så den samlede omkostning bliver mindre end ved første øjekast. En ny regnemodel for uddannelsesinvesteringer kan benyttes til at opnå et mål for de afledte økonomiske konsekvenser af investeringer i skoler og dagtilbud.

Louise Beuchert , Marianne Mikkelsen & Anne Brink Nandrup
Børn og unge, Dagtilbud, Folkeskole, Effekt, Styring, Uddannelse, Systematiske metoder, Indsatser, Kommune, Økonomi
Download udgivelsen
Hvad er effekten af at ændre klassestørrelsen i folkeskolens 0.-9. klassetrin på elevernes trivsel og de budgetøkonomiske udfaldsmål, der indgår i Undervisningsministeriets Regnemodel for Uddannelsesinvesteringer i dagtilbud og grundskolen (REFUD). Det undersøges i denne rapport. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Anne Brink Nandrup Forsker M: 23 23 19 41 anna@vive.dk

Om denne rapport

VIVEs arbejde i relation til regnemodellen for uddannelsesinvesteringer er dokumenteret i flere særskilte rapporter.

Denne rapport undersøger effekten af en ændring i klassestørrelsen i folkeskolens 0.-9. klassetrin på elevernes trivsel og de budgetøkonomiske udfaldsmål, der indgår i Undervisningsministeriets Regnemodel for Uddannelsesinvesteringer i dagtilbud og grundskolen (REFUD). Det er hensigten, at rapportens resultater skal kunne bidrage til ministeriets videre udvikling af modellen.

De øvrige rapporter i projektet kan ses nederst på siden.

Regnemodellen for uddannelsesinvesteringer (REFUD) tilbyder en fast beregningsramme, der gør det muligt at sammenligne de økonomiske virkninger inden for fireårig tidshorisont af forskellige lokale investeringer i bedre skole og dagtilbud. Det kan eksempelvis være ændringer i klassestørrelser eller benyttelse af to-voksenordninger.

Baggrund:

Projektet har til formål at udvikle en regnemodel, der kan benyttes til at beregne de økonomiske konsekvenser af investeringer for brede grupper af børn og unge lokalt i kommunerne. Modellen er designet med øje for budgetmedarbejdere i kommunerne og fagpersonale på skoler, og den tilbyder økonomiske konsekvensberegninger af indsatser på linje med lignende modeller som eksempelvis den socialøkonomiske investeringsmodel (SØM), der kendes fra socialområdet.

Metode:

Modellens grundprincip er at tage én indsats og se på konsekvensen for mange mål og derefter sammenregne alle disse konsekvenser til ét samlet tal i kroner og øre.

Modellen sammenregner de økonomiske konsekvenser, der følger af indsatsens indvirkning på adfærd hos børn, forældre og de ansatte på skoler med en fireårig horisont. Der regnes på skole- og dagtilbudsinvesteringers påvirkninger af udgifts-/indtægtsområder som grundskole, ungdomsuddannelse, socialområdet, sundhed, kriminalitet, ydelser og beskæftigelse. For eksempelvis en investering i reduktion i klassestørrelse i skolen vil de største konsekvenser stamme fra færre udgifter til foranstaltninger i skolen såsom specialundervisning og specialklasser. For de mindste elever vil der desuden være et væsentligt bidrag fra forældrenes øgede arbejdsudbud. På den måde giver modellen et samlet billede, hvor alle udgiftsområder har en indvirkning på det endelige resultat.

Læs mere

Nyhed: 
Nu kan økonomiske konsekvenser af investeringer i bedre skole og dagtilbud beregnes

 

Øvrige rapporter i projektet:

Afdækning af muligheder for udbredelse af SØM til indsatser på børne- og undervisningsområdet

Ny indsats og funktionalitet til prototypen af regnemodel for uddannelsesinvesteringer (REFUD) - Tillæg til teknisk dokumentationsrapport

Protokol for indskrivning i REFUD-vægtningsdatabase

Udvikling af regnemodel for uddannelsesinvesteringer (REFUD) - Teknisk dokumentationsrapport

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Børne- og Undervisningsministeriet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Kursus i sundhedsøkonomi oktober 2023

  2. Debatindlæg

    Økonomisk straf for skolefravær rammer de mest sårbare elever

  3. Nyhed

    Restricted Childhood, Interrupted Youth

  4. Rapport

    Sådan kan socialfaglige medarbejdere integreres i skole og dagtilbud for at forebygge mistrivsel blandt børn og unge

  5. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  6. Rapport

    VIVE har kortlagt indsatser, der kan støtte børn med autisme eller ADHD

  7. Kommunetal

    Kommunerne overskrider igen budgetterne for udsatte grupper

  8. Rapport

    Unge opnår hurtigt en markant positiv effekt på løn og beskæftigelse ved at tage erhvervsuddannelse – for voksne varierer det mere

  9. Nyhed

    Webinar: Brug tryghedsskabende velfærdsteknologi sikkert i arbejdet med borgere med demens

  10. Guide

    Guide giver råd til sikker brug af tryghedsskabende velfærdsteknologi på plejehjem

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os