Rapport 27. JUN 2012
En vurdering af Arbejdsskadestyrelsens Fastholdelsescenter
Udgivelsens forfattere:
- Klara Nilsson
- Helle Holt
Arbejdsmarked
Arbejdsmarked
Fastholdelsescentret blev etableret af Arbejdsskadestyrelsen i 2008 med det formål at øge kvaliteten af sagsbehandlingen og forbedre samarbejdet med kommunerne om at hjælpe arbejdsskaderamte borgere, der er i fare for at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet. I denne rapport beskrives det, hvordan fire centrale aktører – kommuner, forsikringsselskaber, fagforeninger og arbejdsgivere – vurderer centrets indsats. Rapporten bygger på interviews med i alt 20 personer fra de fire aktører, som alle har samarbejdet med Fastholdelsescentret om konkrete arbejdsskadesager.
De interviewedes vurdering er overvejende positiv. Fastholdelsescentret bidrager til at bygge bro mellem de forskellige interessenter og den skadelidte og kan fx træffe midlertidige afgørelser om erstatning, der kan sikre, at den skadelidte ikke havner i et økonomisk tomrum. De fire aktører påpeger dog også, at centret ikke løser alle de regelsammenstød og interessesammenstød, der kan opstå, og som af aktørerne kan opleves som en barriere for at kunne fastholde den skadelidte på arbejdsmarkedet.
De interviewedes vurdering er overvejende positiv. Fastholdelsescentret bidrager til at bygge bro mellem de forskellige interessenter og den skadelidte og kan fx træffe midlertidige afgørelser om erstatning, der kan sikre, at den skadelidte ikke havner i et økonomisk tomrum. De fire aktører påpeger dog også, at centret ikke løser alle de regelsammenstød og interessesammenstød, der kan opstå, og som af aktørerne kan opleves som en barriere for at kunne fastholde den skadelidte på arbejdsmarkedet.
Udgivelsens forfattere
- Klara NilssonHelle Holt
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd