Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 1. SEP 2008
  • Ældre
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Sundhed
  • Ældre, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Sundhed

Hvad vil lovforslaget om fast kontaktperson i hjemmeplejen betyde for kommunernes administration og selvstyre?

VAKKS-undersøgelse af lovforslaget om fast kontaktperson i hjemmeplejen

Udgivelsens forfattere:

  • Anders Kirkedal Nielsen
  • Marianne Schøler Kollin
  • Ældre
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Sundhed
  • Ældre, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Sundhed
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Hvad betyder lovforslaget om fast kontaktperson i hjemmeplejen for kommunernes administration og selvstyre? Det spørgsmål behandles i en ny VAKKS-rapport, som afdækker hvor mange timer og kroner, kommunerne forventes at skulle bruge på at omstille sig til og efterleve den nye lovgivning. Derudover giver vi forslag til regelforenklinger, som vil reducere lovforslagets omkostninger. 

Undersøgelse viser blandt andet, at kommunerne skal bruge knap 8.000 timer for at omstille sig til at opfylde lovforslagets krav. Det svarer til ca. 80 timer i en gennemsnitlig kommune. Omkostningerne skyldes blandt andet, at lovforslaget trækker lidt i modsat retning af den kontraktstyringsmodel (BUM-model), der i dag er gældende på ældreområdet. Kommunerne vil derfor skulle bruge ressourcer på at afklare roller og snitflader mellem kommunens bestillerenhed og dens udførerenheder.

Undersøgelsen viser desuden, at kommunerne skal bruge knap 60.000 timer årligt til løbende efterlevelse af lovforslaget. Det svarer til ca. 12 timer i ugen for en gennemsnitlig kommune. Denne omkostning er et resultat af lovforslagets krav om, at borgeren skal kunne kontakte myndigheden også uden for telefontid.

Lovforslaget har ingen nævneværdige konsekvenser for det kommunale selvstyre.

VAKKS-rapporten kommer med forslag til regelforenklinger, som kan reducere de administrative omkostninger. VAKKS står for Vurdering af Administrative Konsekvenser for Kommunerne ved ny Statslig regulering.

Udgivelsens forfattere

  • Anders Kirkedal NielsenMarianne Schøler Kollin

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KREVI
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev