Målingsterminologi
Udgivelsens forfattere:
- Hanne Søndergård Pedersen
- Anders Kirkedal Nielsen
- Jørgen Tietze
- Stinne Højer Mathiasen
- Stine Lyngborg Heslop
Arbejdsmarked
Ledelse og implementering
Arbejdsmarked, Ledelse og implementering
Resultatmålinger, præstationsmålinger, kvalitetsmålinger og effektmålinger er alle evalueringstermer, der ofte bruges i flæng. Men hvad betyder de egentlig? Hvor stammer de fra? Og adskiller de sig teoretisk og praktisk fra hinanden, og i så fald - hvordan? Det har KREVI undersøgt.
Hovedkonklusionen er, at målingsbegreberne i praksis har så brede betydninger, at brugen af de enkelte begreber ikke i sig selv giver meget information om, hvad det er for en slags måling, der menes. Derfor er det vigtigt at forklare, hvilke konkrete elementer der er indeholdt i en måling. Følgende spørgsmål kan med fordel besvares for at finde frem til den forklaring:
Hvad er formålet med målingen?
Måles der ved hjælp af kvalitative eller kvantitative/standardiserede metoder?
Måles der på input, proces, output, outcome eller impact?
Er der en antagelse om kausalitet mellem indsats og effekt i målingen?
Måles der ad hoc eller kontinuerligt?
Udgivelsens forfattere
- Hanne Søndergård PedersenAnders Kirkedal NielsenJørgen TietzeStinne Højer MathiasenStine Lyngborg Heslop
Om denne udgivelse
Udgiver
KREVI