Rapport 3. MAJ 2011
Skolernes samarbejde.
Udgivelsens forfattere:
- Dines Andersen
- Rannvá Thomsen
- Anders Posselt Langhede
- Alva Albæk Nielsen
- Anne Toft Hansen
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Danske skoler har et udstrakt samarbejde med forvaltning og andre institutioner i kommunen om administration, pædagogik, udvikling og sociale forhold.
I denne rapport kortlægges samarbejdet, og der svares på spørgsmål om, hvor hyppigt skolerne er i kontakt med deres samarbejdspartnere, hvad samarbejdet drejer sig om, og hvordan skolerne selv vurderer samarbejdet.
Undersøgelsen har fokus på samarbejdet omkring de yngste elevers overgang fra dagtilbud til børnehaveklasse og på vejledningen af de ældste før overgangen til ungdomsuddannelse. Her er UU (Ungdommens Uddannelsesvejledning) en vigtig partner. Socialt udsatte elever og elever med særlige behov kræver en særlig opmærksomhed, der indebærer megen kontakt til PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og SSP (Skole, Socialforvaltning, Politi). Skoledistriktets karakter spiller afgørende ind på samarbejdets omfang og karakter.
Rapporten bygger på data indsamlet ved spørgeskemabesvarelser fra skoleledere, børnehaveklasseledere og udskolingslærere på almindelige folkeskoler og specialskoler i hele landet.
Undersøgelsen er bestilt og finansieret af Formandskabet for Skolerådet.
I denne rapport kortlægges samarbejdet, og der svares på spørgsmål om, hvor hyppigt skolerne er i kontakt med deres samarbejdspartnere, hvad samarbejdet drejer sig om, og hvordan skolerne selv vurderer samarbejdet.
Undersøgelsen har fokus på samarbejdet omkring de yngste elevers overgang fra dagtilbud til børnehaveklasse og på vejledningen af de ældste før overgangen til ungdomsuddannelse. Her er UU (Ungdommens Uddannelsesvejledning) en vigtig partner. Socialt udsatte elever og elever med særlige behov kræver en særlig opmærksomhed, der indebærer megen kontakt til PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og SSP (Skole, Socialforvaltning, Politi). Skoledistriktets karakter spiller afgørende ind på samarbejdets omfang og karakter.
Rapporten bygger på data indsamlet ved spørgeskemabesvarelser fra skoleledere, børnehaveklasseledere og udskolingslærere på almindelige folkeskoler og specialskoler i hele landet.
Undersøgelsen er bestilt og finansieret af Formandskabet for Skolerådet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd