Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­10. juni 2021

Vidensafdækning af tidlige indsatser rettet mod børn og unge med angst eller depression

Flere værktøjer fra kognitiv adfærdsterapi er kerneelementer i indsatser, der er særligt effektive til at behandle angst og depression hos børn og unge. Det viser VIVEs kortlægning af tidlige indsatser rettet mod 3-18-årige med angst og depression.

Mette Verner & Helle Hansen
Børn og unge, Forebyggelse, Psykiatri, Sindslidelser
Læs rapporten "Vidensafdækning af tidlige indsatser rettet mod børn og unge med angst eller depression"
Der er øget fokus på at styrke den tidlige indsats for de børn og unge, der kæmper med psykiske problemer.

Kontakt

Mette Verner Seniorforsker, cand.oecon., ph.d. M: 24 44 70 88 meve@vive.dk

Angst og depression er et voksende problem blandt danske børn og unge. Der er derfor øget fokus på at styrke den tidlige indsats for de børn og unge, der kæmper psykiske problemer, så deres problemer ikke vokser sig større. Det har skabt behov for en større viden om, hvilke tidlige indsatser der virker bedst, og hvad der kendetegner dem.

Socialstyrelsen har derfor bedt VIVE beskrive og analysere en række indsatser rettet mod børn og unge i alderen 3-18 år, der lider af angst og/eller depression. Formålet er at identificere, hvad der kendetegner de bedste indsatser og skabe det bedste grundlag for at videreudvikle og udbrede de rette indsatser for de berørte børn og unge.

Syv elementer kendertegner en virksom indsats

Undersøgelsen beskriver og analyserer 14 tidlige indsatser for børn og unge med angst og depression. Analysen peger på syv tværgående kerneelementer, der karakteriserer de tidlige indsatser, der virker for børn og unge. De syv kerneelementer er:

  • Psykoedukation: Barnet og dets pårørende præsenteres for viden om den psykiske lidelse.

  • Udarbejdelse af handleplaner og målsætning: Barnet og terapeuten opsætter delmål for indsatsen og fremdriften i behandlingen.

  • Kognitiv omstrukturering: Barnet lærer at identificere negative automatiske tanker og øver at ændre sin måde at tænke i disse situationer.

  • Eksponering: Barnet udsættes systematisk for situationer, som volder angst eller andet ubehag.

  • Mestring: Barnet lærer at udvikle strategier og handlemåder til at håndtere svære eller ubehagelige situationer.

  • Involvering af familie: Barnets familie bliver involveret i behandlingen og samarbejdet med terapeuten.

  • Forebyggelse af tilbagefald: Risikoen for tilbagefald i behandlingen adresseres, og barnet lærer at fastholde indlærte strategier for at forebygge tilbagefald.

De syv tværgående kerneelementer svarer i høj grad til hovedværktøjerne i kognitiv adfærdsterapi. Hovedparten af de beskrevne virksomme indsatser er også helt eller delvist baseret på denne terapiform.

Metode

VIVE har i dialog med Socialstyrelsen identificeret 14 indsatser, som er rettet mod børn og unge med angst og/eller depression. Alle indsatser bliver anvendt i Danmark, Sverige eller Norge. Denne rapport beskriver indsatsernes metode og indhold samt den empiriske evidens for effekten.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Socialstyrelsen

Læs også
  1. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  2. Rapport

    Fem fokuspunkter er centrale i kommunernes økonomiske styring af overgangsindsatsen til unge

  3. Rapport

    Børn med grønlandsk baggrund, der er anbragt i Danmark – fra danske kommuner

  4. Rapport

    Unge uden uddannelse og arbejde har forskellige behov for støtte

  5. Rapport

    Udsatte borgere kan profitere mere af indsatser, hvis sociale tilbud sætter ind over for traumer

  6. Rapport

    Adopterede klarer sig bedre end anbragte

  7. Rapport

    Familier bokser stadig med økonomien trods det midlertidige børnetilskud

  8. Nyhed

    Det har potentielt stor betydning for den pædagogiske kvalitet at skrue på normeringer i dagtilbud

  9. Videnskabelig artikel

    The social class gap in bachelor’s and master’s completion: university dropout in times of educational expansion

  10. Rapport

    Chanceulighed i udsatte boligområder

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os