Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­1. september 2022

Analyse af social- og sundhedsfagenes image og imageudfordringer

Rekruttering til og fastholdelse i social- og sundhedsfagene

Uvidenhed og fordomme om social- og sundhedsfagene er medvirkende årsager til, at fagene har vanskeligt ved at rekruttere både til job og til uddannelse. En række indsatser kan imidlertid bidrage til at styrke fagenes image – ikke mindst blandt unge. Det viser denne rapport.

Heidi Hesselberg Lauritzen , Maya Christiane Flensborg Jensen , Mikkel Giver Kjer & Michella Ida Mikuta
Arbejdsmarked, Beskæftigelse, Uddannelse, Ældre
Hent rapporten om sosu-fagenes image
Ansvaret for at fremme social- og sundhedsfagenes image skal løftes i fællesskab af en række aktører, konkluderer VIVEs rapport. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Heidi Hesselberg Lauritzen Forsker, cand.scient.pol., ph.d. M: 30 48 10 69 hhl@vive.dk

De store velfærdsområder mangler arbejdskraft, og problemerne med at rekruttere og fastholde medarbejdere er især massive på ældre- og sundhedsområdet. Det afspejler sig blandt andet i mange forgæves forsøg på at ansætte en social- og sundhedshjælper eller –assistent, eller at man må ansætte en person uden de efterspurgte kvalifikationer. Og problemet bliver kun større i fremtiden.

Et negativt image er en af de udfordringer, social- og sundhedsfagene døjer med, og som gør det vanskeligt at rekruttere og fastholde medarbejdere. Derfor har Sundhedsstyrelsen bedt VIVE undersøge følgende spørgsmål i forhold til social- og sundhedsfagene:

  • Hvordan fagenes image påvirker rekruttering og fastholdelse
  • Hvad der kendetegner fagenes image
  • Hvem og hvad der konstituerer fordomme og myter om fagene
  • Og hvilke indsatsområder og aktører, der kan bidrage til at fremme et positivt image.

VIVEs rapport er en del af et initiativ, der skal ’styrke social- og sundhedsuddannelsernes image og oplysningskampagne’. Initiativet varetages af Sundhedsstyrelsen i partnerskab med KL, FOA, Danske Regioner og Danske SOSU-skoler. Dette og en række andre initiativer til at imødekomme udfordringerne med at rekruttere til social- og sundhedsfagene er finansieret af midler fra Finansloven 2019.

Resultater

Selv om der også findes mere positive fortællinger om social- og sundhedsfagene, så det negative billede dominerende blandt for eksempel elever i folkeskolerne, som potentielt kunne være ansøgere til uddannelserne. De har meget lidt viden om, hvad man lærer på uddannelserne til social- og sundhedshjælper eller –assistent, og hvad social- og sundhedsmedarbejdernes arbejdsopgaver reelt går ud på. Til gengæld har de mange fordomme, for eksempel at medarbejderne er nogen, der bare ’tørrer røv’. Ifølge de unge selv stammer deres billede af fagene primært fra medierne. I medierne er det negative billede af fagene da også fremherskende, viser rapporten.

Blandt eleverne på ungdomsuddannelserne skyldes det negative billede især, at fagene forbindes med dårlige arbejdsvilkår og højt stressniveau.

Selv på social- og sundhedsskolerne havde mange af eleverne delt det negative billede, inden de selv begyndte på deres uddannelse. Deres opfattelse har imidlertid udviklet sig positivt i takt med, at de har fået kendskab til og erfaring med fagene i praksis.

Anbefalinger

På baggrund af analyserne i rapporten har VIVE formuleret 31 konkrete forslag til indsatser, som kan bidrage til at fremme social- og sundhedsfagenes image. Det drejer sig for eksempel om at udbrede kendskab til social- og sundhedsfagene og –uddannelserne, blandt andet at oplyse bredt om faglighed, arbejdsopgaver og karrieremuligheder.

Rapporten peger ligeledes på, at ansvaret for at fremme social- og sundhedsfagenes image skal løftes i fællesskab af en række aktører. Det drejer sig blandt andet om medier, arbejdsgivere, praktikpladser, social- og sundhedsskolerne, elever og medarbejdere samt vejledere i folkeskolen.

Metode

Rapporten bygger blandt andet på en medieanalyse, fokusgruppeinterview med elever fra folkeskoler, HF/STX og social- og sundhedsskole samt workshops med centrale aktører inden for eller med tilknytning til social- og sundhedsfagene.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Sundhedsstyrelsen

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Nyhed

    Reablement as an evolution in home care: a comparison of implementation across five countries

  3. Nyhed

    Better care, better work? Reablement in Danish home care and the implications for care workers

  4. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  5. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  6. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  7. Debatindlæg

    Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv

  8. Rapport

    Haderslev Kommune har gode erfaringer med faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  9. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

  10. Debatindlæg

    Nye styringsformer skal understøtte frisættelse af ældreområdet

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os