Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 5. DEC 2023
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Ti skridt til anbragte børns skolegang

Metoderapport

Udgivelsens forfattere:

  • Hanne Louise Søgaard Jensen
  • Hanne Søndergård Pedersen
  • Sarah Richardt Schoop
  • Ida Vidar Kristensen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Hanne Søndergård Pedersen

    Tilbuds- og projektudviklingschef, cand.scient.pol.

    33 69 77 28
    hape@vive.dk

Anbragte børn og unge, forældre, plejeforældre og fagprofessionelle har sammen prioriteret, hvilke spørgsmål vi mangler svar på, hvis flere anbragte børn og unge skal kunne gennemføre grundskolen og en ungdomsuddannelse. Det er den første af fire afdækninger i initiativet Ti skridt til børn og unges uddannelse, som VIVE og TrygFonden sætter fokus på.

I Danmark er godt 10 % af de 16-24-årige hverken i job eller under uddannelse, og andelen af 25-årige, der ikke har en ungdomsuddannelse, er konstant omkring de 20 %. Anbragte børn vejer særligt tungt i den kategori.

Vi står derfor med et alvorligt og uløst problem, der kan have store konsekvenser for den enkelte og for samfundet. Trygfonden ønsker således at sætte fokus på, hvordan flere børn og unge kan gennemføre folkeskolen og en ungdomsuddannelse.

Dette projekt spørger fagprofessionelle, børn og forældre, om, hvilken viden de efterspørger for at kunne bidrage til, at flere børn og unge gennemfører en ungdomsuddannelse. Forventningen er, at indsigt i praksisperspektiver på vidensbehov kan styrke både kvaliteten og anvendeligheden af viden og ikke mindst effektiviteten og implementerbarheden af indsatser på området.

Næste undersøgelse vil have fokus på børn med særlige behov.

De 11 vigtigste forskningsspørgsmål

Denne undersøgelse af anbragte børns skolegang har identificeret 11 forskningsspørgsmål, som anbragte børn og unge, forældre, plejeforældre og fagprofessionelle sammen har fundet, er de vigtigste at besvare, for at flere anbragte børn og unge kan gennemføre grundskolen og en ungdomsuddannelse.

Mere fra undersøgelsen

Rapport
11. DEC 2024

10 skridt til et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

Udgivelsens forfattere

  • Hanne Louise Søgaard JensenHanne Søndergård PedersenSarah Richardt SchoopIda Vidar Kristensen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    TrygFonden
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev