Vibeke Myrup Jensen
Børn, unge og familie
Børn, unge og familie
Ekspertområder:
- Ulighed og social arv,
- Grundskole

Videnskabelig artikel
24. FEB 2025
24. FEB 2025
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Seerup, J. K., Dietrichson, J., Jensen, V. M., & Bingley, P. (2025). Tutoring Young Children at Risk of Developing Reading Difficulties: Effects of an Early Tutoring Intervention on Literacy Skills and Executive Functions. Journal of Education for Students Placed at Risk. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/10824669.2025.2468701
Videnskabelig artikel
13. JAN 2025
13. JAN 2025
Arendt, K. M., Christensen, B. T., Jensen, V. M., Rangvid, B. S., & Bille, T. (2025). Beyond entrepreneurship education: the long-term impact of higher education teaching models on new venture creation. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 31(11), 26-45. https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2024-0174
Videnskabelig artikel
1. JAN 2015
1. JAN 2015
Børn, unge og familie
Børn, unge og familie
Wüst, M., & Jensen, V. M. (2015). Can Caesarean section improve child and maternal health? The case of breech babies. Journal of health Economics, 39, 289-302. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2014.07.004
Videnskabelig artikel
1. DEC 2014
1. DEC 2014
Børn, unge og familie
Børn, unge og familie
Jensen, V. M. (2014). Happy Doctor Makes Happy Baby? Incentivizing Physicians increase the quality of prenatal care. Review of Economics and Statistics, 96(5), 838-848. https://doi.org/10.1162/REST_a_00409
Videnskabelig artikel
1. JUN 2013
1. JUN 2013
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M. (2013). Working longer makes students stronger? The effects of ninth grade classroom hours on ninth grade student achievement. Educational Research, 55(2), 180-194. Artikel 2. https://doi.org/10.1080/00131881.2013.801244
Videnskabelig artikel
23. APR 2013
23. APR 2013
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Høst, A., Jensen, V. M., & Nielsen, L. P. (2013). Increasing the admission rate to upper secondary school: the case of lower secondary school student career guidance. Education Economics, 21(3), 213-229. https://doi.org/10.1080/09645292.2013.789825
Videnskabelig artikel
1. NOV 2011
1. NOV 2011
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., & Wurtz Rasmussen, A. (2011). The Danish Education Registers. Scandinavian Journal of Public Health, 39(7 suppl), 91-94. https://doi.org/10.1177/1403494810394715
Videnskabelig artikel
1. AUG 2011
1. AUG 2011
Behrman, J., Peter Kohler, H., Jensen, V. M., Petersen, I., & Bingley, P. (2011). Does More Schooling Reduce Hospitalization and Delay Mortality? New Evidence Based on Danish Twins. Demography, 48(4), 1347-75. https://doi.org/10.1007/s13524-011-0052-1
Rapport
22. AUG 2024
22. AUG 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Økonomi og styring
Dagtilbud, skole og uddannelse, Økonomi og styring
Jensen, V. M., Mikkelsen, M., & Vinter, K. H. (2024). Fagligt løft og øget trivsel efter covid-19: 2. delrapport: Virkninger af initiativet. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
13. AUG 2024
13. AUG 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse, Børn, unge og familie
Beuchert, L., Jensen, V. M., Kjer, M. G., Mikkelsen, M., Petersen, K. S., & Strandby, M. W. (2024). Evaluering af Doolexia: Effekt, implementering og omkostninger af Doolexia fra et lodtrækningsforsøg på 29 skoler. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
9. DEC 2023
9. DEC 2023
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Mikkelsen, M., Rangvid, B. S., & Jensen, V. M. (2023). Børn og unge i matematikvanskeligheder: En registeranalyse af konsekvenser og kendetegn. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
14. SEP 2023
14. SEP 2023
Dagtilbud, skole og uddannelse
Økonomi og styring
Dagtilbud, skole og uddannelse, Økonomi og styring
Jensen, V. M., Mikkelsen, M., Kjer, M. G., Therkildsen, M., Rossen, C. V., & Engbo, A. (2023). Fagligt løft og øget trivsel efter covid-19: 1. delrapport: Udbredelse, implementering og de første virkninger. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
28. SEP 2022
28. SEP 2022
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Hansen, A. T., & Jensen, V. M. (2022). Førskole, børns trivsel, fravær og sproglige færdigheder. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
31. AUG 2022
31. AUG 2022
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Maurer, S. K., & Jensen, V. M. (2022). LEAPS: Supplerende statistiske analyser af elevperspektivet til Kata Fondens årsrapport. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
19. AUG 2022
19. AUG 2022
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Slottved, M., Rangvid, B. S., Jensen, V. M., Keilow, M., Hindsholm, M., Kjer, M. G., Nicolajsen, J. S., Juul, C. P., & Stachurska, E. T. (2022). Evaluering af ’Kometernes jul’: En TV-julekalender for børn fra 7 til 14 år. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
11. MAR 2021
11. MAR 2021
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., Giver Kjer, M., Mikkelsen, M., & Lang Sørensen, M. (2021). Lærerkarakteristika og elevers læring: En analyse af lærernes undervisningspraksis, baggrund og rammevilkår. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
2. SEP 2020
2. SEP 2020
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Kristensen, N., Jensen, V. M., & Krassel, K. F. (2020). Panelanalyse af bekymrende skolefravær. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
17. JAN 2020
17. JAN 2020
Ledelse og implementering
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Nielsen, C. P., Jensen, V. M., Giver Kjer, M., & Arendt, K. M. (2020). Elevernes læring, trivsel og oplevelser af undervisningen i folkeskolen: En evaluering af udviklingen i reformårene 2014-2018. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
17. JAN 2020
17. JAN 2020
Ledelse og implementering
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., Bjørnholt, B., Mikkelsen, M. F., Nielsen, C. P., & Ladekjær, E. (2020). Den længere og mere varierede skoledag: En analyse af reformens elementer. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Notat
20. DEC 2018
20. DEC 2018
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., & Nielsen, C. P. (2018, dec. 20). Viden om Folkeskolereformen: Opsamling af resultater fra følgeforskningsprogrammet 2015-2018. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Notat
Rapport
13. DEC 2018
13. DEC 2018
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., Skov, P. R., & Thranholm, E. (2018). Lærere og pædagogers oplevelse af den længere og mere varierede skoledag i folkeskolereformens fjerde år: Kortlægning, 2018. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
13. DEC 2018
13. DEC 2018
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Arendt, K. S., Jensen, V. M., & Nielsen, C. P. (2018). Elevernes oplevelser af skolen i folkeskolereformens fjerde år: En kortlægning. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
10. DEC 2018
10. DEC 2018
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Friis-Hansen, M., Arendt, K. S., & Weber, A. (2018). Dataindsamlinger i Følgeforskningspanelet til folkeskolereformen: Dokumentation af 4. dataindsamling efter reformen. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
31. MAJ 2018
31. MAJ 2018
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., Arendt, K. S., & Nielsen, C. P. (2018). Lektiehjælp og faglig fordybelse: En beskrivelse af reformelementet fra skoleledernes, lærernes, forældrenes og elevernes perspektiv. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
18. JAN 2018
18. JAN 2018
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Kjer, M. G., & Jensen, V. M. (2018). Skoleledernes oplevelse af styring, handlefrihed og pædagogisk ledelse i folkeskolereformens tredje år. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. SFI-Rapport
Rapport
14. NOV 2017
14. NOV 2017
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., Kjer, M. G., & Skov, P. R. (2017). Skoleledernes oplevelser af skolen i folkeskolereformens tredje år: En kortlægning. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. SFI-Rapport
Notat
1. NOV 2017
1. NOV 2017
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Friis-Hansen, M., Arendt, K. S., & Jensen, V. M. (2017, nov. 1). Dataindsamlinger i Følgeforskningspanelet til folkeskolereformen: Dokumentation af 3. dataindsamling efter reformen. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Notat
Notat
26. APR 2017
26. APR 2017
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Arendt, K. S., Jensen, V. M., Friis-Hansen, M., & Keilow, M. (2017, apr. 26). Folkeskolereformen - Dokumentation af dataindsamlingen 2014-2016. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Notat
Rapport
10. FEB 2017
10. FEB 2017
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Slotved, M., Hjermov, P., Jensen, V. M., Jensen, M., Jensen, M. T., Holt, H., Jørgensen, A.-M. K., Søndergaard, N. M., & Friche, N. (2017). Bedre veje til en ungdomsuddannelse: Indhold, værktøj og metoder (delopgave 2). KORA.
Rapport
23. JAN 2017
23. JAN 2017
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Hansen, A. T., Jensen, V. M., & Nielsen, C. P. (2017). Folkeskolereformen: Elevernes faglige deltagelse og interesse: En kvantitativ analyse af elevernes faglige deltagelse og interesse før og efter reformen. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 17:07
Notat
28. JAN 2016
28. JAN 2016
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Hansen, A. T., Jensen, V. M., & Nielsen, C. P. (2016, jan. 28). Elevers holdning til skoledagens længde. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Notat
Rapport
17. NOV 2015
17. NOV 2015
Ledelse og implementering
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Nielsen, C., Hansen, A. T., Jensen, V. M., & Arendt, K. S. (2015). Folkeskolereformen: Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 15:36
Rapport
22. APR 2015
22. APR 2015
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Rangvid, B. S., Jensen, V. M., & Nielsen, S. S. (2015). Forberedende tilbud og overgang til ungdomsuddannelse. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 15:14
Notat
24. MAR 2015
24. MAR 2015
Ledelse og implementering
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Hansen, A. T., Friis-Hansen, M., & Jensen, V. M. (2015, mar. 24). Folkeskolereformen. Beskrivelse af 1. dataindsamling. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Notat
Notat
2015
2015
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Hansen, A. T., Arendt, K. S., Jensen, V. M., Friis-Hansen, M., & Jensen, L. (2015). Folkeskolereformen: Dokumentation af dataindsamlingen. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Notat
Rapport
7. MAR 2013
7. MAR 2013
Socialområdet
Børn, unge og familie
Socialområdet, Børn, unge og familie
Lausten, M., Hansen, H., & Jensen, V. M. (2013). God praksis i forebyggende arbejde: En samlet evaluering af Dialogprojektet. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 13:04
Rapport
1. MAJ 2012
1. MAJ 2012
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Andersen, D., Jakobsen, V., Jensen, V. M., Nielsen, S. S., Cecilie Zacho Pedersen, K., Stage Petersen, D., & Munch Thorsen, K. (2012). Indsatser for tosprogede elever: Kortlægning og analyse. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 12:11
Rapport
11. NOV 2010
11. NOV 2010
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., & Nielsen, L. P. (2010). Veje til ungdomsuddannelse 1: Statistiske analyser af folkeskolens betydning for unges påbegyndelse og gennemførelse af en ungdomsuddannelse. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 10:24
Rapport
28. JAN 2010
28. JAN 2010
Socialområdet
Børn, unge og familie
Socialområdet, Børn, unge og familie
Lausten, M., Mølholt, A.-K., Hansen, H., & Jensen, V. M. (2010). Introduktion til Dialogprojektet: Dialoggruppe - om forebyggelse som alternativ til anbringelse. Delrapport 1. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 10:02
Bogbidrag
1. JUN 2014
1. JUN 2014
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Wahler, S., Buchholz, S., Jensen, V. M., & Unfried, J. (2014). Adult learning in Denmark: Patterns of participation in adult learning and its impact on individuals labor market outcomes. I E. Kilpi-Jakonen, S. Buchholtz, D. V. de Vilhena, & H.-P. Blossfeld (red.), Adult Learning in Modern Societies: Patterns and Consequences of Participation (s. 223-241). Edward Elgar Publishing.
working paper
21. DEC 2017
21. DEC 2017
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Skov, P. R., Jensen, V. M., & Christoffersen, M. (2017, dec. 21). Opfølgning på skoleprogrammet Positiv Adfærd i Læring og Samspil (PALS). VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. SFI Notat
working paper
18. DEC 2015
18. DEC 2015
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M., & Arendt, K. S. (2015, dec. 18). Undervisningstimer og Elevpræstationer. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Social Forskning: Temanumre Nr. 01:2015SFI Tema Nr. 01:2015
working paper
23. APR 2013
23. APR 2013
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M. (2013). Working Longer Makes Students Stronger? The effects of ninth grade classroom hours on ninth grade student performance. (s. 1-41). SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Working Paper Nr. WP 06:2013
working paper
1. MAR 2013
1. MAR 2013
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Lynggaard, M., & Jensen, V. M. (2013, mar. 1). Indsatser for tosprogede elever og deres forståelse for dansk i 2. klasse. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Notat
working paper
22. NOV 2012
22. NOV 2012
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Høst, A., Jensen, V. M., & Nielsen, L. P. (2012). Increasing the admission rate to secondary school: The case of primary school student career guidance. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Working Paper Nr. WP 03:2012
Debatindlæg
10. JUN 2025
10. JUN 2025
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M. (2025). Man bør overveje, om tidlig start i SFO fortsat er fagligt velbegrundet. Altinget. https://www.altinget.dk/boern/artikel/seniorforsker-foer-sfo-hviler-paa-gode-intentioner-men-usikker-evidens
Debatindlæg
25. SEP 2023
25. SEP 2023
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering
Kjer, M. G., & Jensen, V. M. (2023). Tre vigtige fokuspunkter, hvis regeringens plan om intensive læringsforløb skal virke. Skolemonitor. https://skolemonitor.dk/debat/art9536659/Tre-vigtige-fokuspunkter-hvis-regeringens-plan-om-intensive-l%C3%A6ringsforl%C3%B8b-skal-virke
Debatindlæg
12. AUG 2021
12. AUG 2021
Jensen, V. M. (2021). Nu vil flere partier igen ændre folkeskolen. Her er eksperters dom over forslagene. Altinget. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/nu-vil-flere-partier-igen-aendre-folkeskolen-her-er-eksperters-dom-over-forslagene
Debatindlæg
17. JAN 2020
17. JAN 2020
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Jensen, V. M. (2020). Den skulle have løftet folkeskolen: Men fem år efter reformen er eleverne ikke blevet bedre. Politiken.
Kronik
2020
2020
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Kristensen, N., Jensen, V. M., & Krassel, K. F. (2020). Fravær i skolen har stadig en social slagside. Jyllandsposten. https://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE12377227/fravaer-i-skolen-har-stadig-social-slagside/
Fagbladsartikel
20. JAN 2020
20. JAN 2020
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse