Hans Henrik Sievertsen
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Sundhed
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed, Økonomi og styring
Ekspertområder:
- Ungdomsuddannelse,
- Køn og identitet,
- Sygdom,
- Ulighed og social arv,
- Grundskole

Videnskabelig artikel
JAN 2025
JAN 2025
Hirani, J. C., Sievertsen, H. H., & Wüst, M. (2025). Beyond Treatment Exposure–The Impact of the Timing of Early Interventions on Child and Maternal Health. The Journal of Human Resources, 60(1), 70-101. https://doi.org/10.3368/jhr.0421-11583R2
Videnskabelig artikel
6. DEC 2024
6. DEC 2024
Sievertsen, H. H., & Smith, S. (2024). The gender gap in expert voices: Evidence from economics. Public Understanding of Science. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/09636625241282162
Videnskabelig artikel
JUL 2024
JUL 2024
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Hansen, A. T., Hvidman, U., & Sievertsen, H. H. (2024). Grades and Employer Learning. Journal of Labor Economics, 42(3), 659-682. https://doi.org/10.1086/724048
Videnskabelig artikel
1. MAJ 2022
1. MAJ 2022
Burgess, S., Hauberg, D. S., Rangvid, B. S., & Sievertsen, H. H. (2022). The Importance of External Assessments: High School Math and Gender Gaps in STEM Degrees. Economics of Education Review, 88(June), Artikel 102267. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2022.102267
Videnskabelig artikel
1. OKT 2021
1. OKT 2021
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Guul, T. S., Hvidman, U., & Sievertsen, H. H. (2021). Quasi-market competition in public service provision: User sorting and cream-skimming. Journal of Public Administration Research and Theory, 31(4), 740-755. https://doi.org/10.1093/jopart/muab002
Videnskabelig artikel
1. JUN 2021
1. JUN 2021
Arbejdsmarked
Økonomi og styring
Arbejdsmarked, Økonomi og styring
Hansen, N.-J. H., Harmenberg, K., Öberg, E., & Sievertsen, H. H. (2021). Gender Disparities in Top Earnings: Measurement and Facts for Denmark 1980-2013. The Journal of Economic Inequality, 19, 347-362. https://doi.org/10.1007/s10888-020-09476-1
Videnskabelig artikel
JAN 2020
JAN 2020
Kreiner, C. T., & Sievertsen, H. H. (2020). Neonatal health of parents and cognitive development of children. Journal of health Economics, 69, Artikel 102247. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2019.102247
Videnskabelig artikel
2020
2020
Børn, unge og familie
Sundhed
Børn, unge og familie, Sundhed
Maibom, J., Sievertsen, H. H., Simonsen, M., & Wüst, M. (2020). Maternity Ward Crowding, Procedure Use, and Child Health. Journal of Health Economics, 75, Artikel 102399. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2020.102399
Videnskabelig artikel
16. SEP 2019
16. SEP 2019
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Hvidman, U., & Sievertsen, H. H. (2019). High-Stakes Grades and Student Behavior. The Journal of Human Resources, 56(3), 821-849. https://doi.org/10.3368/jhr.56.3.0718-9620R2
Videnskabelig artikel
25. JUL 2019
25. JUL 2019
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Sundhed
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed
Keilow, M., Sievertsen, H. H., Niclasen, J., & Obel, C. (2019). The Strengths and Difficulties Questionnaire and standardized academic tests: Reliability across respondent type and age. PLOS ONE, 14(7), e0220193. Artikel e0220193.
Videnskabelig artikel
2019
2019
de Montgomery, C. J., & Sievertsen, H. H. (2019). The Socio-Economic Gradient in Children’s Test-Scores - A Comparison Between the U.S. and Denmark. Nationaløkonomisk tidsskrift, 2019(1). https://www.djoef-forlag.dk/publications/noet/files/2019/article/2019_1_2.pdf
Videnskabelig artikel
APR 2018
APR 2018
Sievertsen, H. H., & S. Dee, T. (2018). The Gift of Time? School Starting Age and Mental Health. Health Economics, 27(5), 781-802. https://doi.org/10.1002/hec.3638
Videnskabelig artikel
2018
2018
Dee, T. S., & Sievertsen, H. H. (2018). The Gift of Time? School Starting Age and Mental Health. Health Economics, 27(5), 781-802. https://doi.org/10.1002/hec.3638
Videnskabelig artikel
SEP 2017
SEP 2017
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Sievertsen, H. H., & Wüst, M. (2017). Discharge on the day of birth, parental response and health and schooling outcomes. Journal of health Economics, 55, 121-138. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2017.06.012
Videnskabelig artikel
8. MAR 2016
8. MAR 2016
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Sievertsen, H. H., Gino, F., & Piovesan, M. (2016). Cognitive fatigue influences students performance on standardized tests. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 113(10), 2621-4. https://doi.org/10.1073/pnas.1516947113
Videnskabelig artikel
FEB 2016
FEB 2016
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Sievertsen, H. H. (2016). Local unemployment and the timing of post-secondary schooling. Economics of Education Review, 50, 17-28. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2015.11.002
Videnskabelig artikel
FEB 2016
FEB 2016
Sievertsen, H. H., Wüst, M., & Kronborg, H. (2016). Care Around Birth, Infant and Mother Health and Maternal Health Investments: Evidence From a Nurse Strike. Social Science and Medicine, 150, 201-211. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2015.12.034
Rapport
12. DEC 2024
12. DEC 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Hindsholm, M. F., Sievertsen, H. H., Mikkelsen, M., Kitchen, K. H. F., & Larsen, M. H. (2024). Evaluering af forsøgsprøver: i biologi, fysik/kemi og geografi. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
29. AUG 2024
29. AUG 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Lademann, E. L., Nicolajsen, J. S., Rangvid, B. S., & Sievertsen, H. H. (2024). Afgangsprøvernes betydning for overgangen til ungdomsuddannelserne. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
6. JUN 2024
6. JUN 2024
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Lesner, R. V., & Sievertsen, H. H. (2024). Afdækning af REFUD-muligheder på dagtilbudsområdet. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Notat
29. APR 2024
29. APR 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Lindeberg, N. H., Sievertsen, H. H., Kjer, M. G., Bjerre, L. B., Madsen, D. C., & Markman, B. (2024, apr. 29). Forarbejde om, hvordan man kan undersøge børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud: Notat 2: Tre designspor. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). VIVE Notat
Notat
29. APR 2024
29. APR 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Lindeberg, N. H., Sievertsen, H. H., Kjer, M. G., Bjerre, L. B., Madsen, D. C., Markman, B., & Detlefsen, L. (2024, apr. 29). Forarbejde om, hvordan man kan undersøge børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud: Notat 3 - Tre designmodeller. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). VIVE Notat
Rapport
15. APR 2024
15. APR 2024
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Schoop, S. R., Sievertsen, H. H., Michaelsen, A. B., & Løgtved, A. (2024). Forældres skolevalg i Bagsværd, Gladsaxe Kommune: En undersøgelse af nuværende og kommende skoleforældres bevæggrunde for valg af skole. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
28. AUG 2020
28. AUG 2020
Ledelse og implementering
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Sievertsen, H. H. (2020). Segregering i danske børnehaver 2005-2014. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Bogbidrag
27. AUG 2024
27. AUG 2024
von Hinke, S., James, J., Sørensen, E., Sievertsen, H. H., & Vitt, N. (2024). The prevalence, trends and heterogeneity in maternal smoking around birth between the 1930s and 1970s. I B. H. Baltagi, & F. Moscone (red.), Recent Development in Health Econometrics: A Volume in Honour of Andrew Jones (Bind 297, s. 201-227). Emerald Publishing.
Bogbidrag
1. AUG 2014
1. AUG 2014
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Hvidman, U., & Sievertsen, H. H. (2014). Det Økonomiske Fundament: Finansiering og Faktorer med Betydning for Omkostningerne. I L. Bøgh Andersen, T. Tranæs, P. Bogetoft, & J. Grønnegård Christensen (red.), Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne (s. 75-92). Syddansk Universitetsforlag.
working paper
26. MAJ 2023
26. MAJ 2023
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Bjerre-Nielsen, A., Sterll Christensen, L., Høst Gandil, M., & Sievertsen, H. H. (2023). Playing the system: address manipulation and access to schools. https://ideas.repec.org/p/arx/papers/2305.18949.html
working paper
OKT 2015
OKT 2015
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Sievertsen, H. H., & Dee, T. S. (2015). The Gift of Time? School Starting Age and Mental Health. NBER. Working Papers, IFAU Bind 21610
working paper
17. FEB 2015
17. FEB 2015
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Sievertsen, H. H., & Wüst, M. (2015). Discharge on the day of birth, parental response and health and schooling outcomes. (s. 1-46). SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Working Paper Nr. WP 01:2015
Debatindlæg
10. MAR 2025
10. MAR 2025
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Kjer, M. G., & Sievertsen, H. H. (2025). Frisættelse er godt på papiret, men svært i praksis. folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/frihedsforsog-skolepolitik/kjer-og-sivertsen-frisaettelse-er-godt-pa-papiret-men-svaert-i-praksis/4801999
Kronik
18. FEB 2025
18. FEB 2025
Dagtilbud, skole og uddannelse
Økonomi og styring
Dagtilbud, skole og uddannelse, Økonomi og styring
Sievertsen, H. H., Pedersen, C. S., Andersen, S. C., Nielsen, H. S., & Wüst, M. (2025). Forhastet forsøg med skolemad kan let ende som en fiasko til 850 millioner kroner. Berlingske.
Debatindlæg
16. JAN 2025
16. JAN 2025
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Kjer, M. G., & Sievertsen, H. H. (2025). Fraværet nærmer sig niveauet fra pandemiens højdepunkt. folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/corona-fravaer-indskoling/kjer-og-sievertsen-fravaeret-naermer-sig-niveauet-fra-pandemiens-hojdepunkt/4795079
Debatindlæg
31. OKT 2024
31. OKT 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Kjer, M. G., & Sievertsen, H. H. (2024). Tre lande har ikke lærermangel: Måske er løn en del af årsagen. folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/laererliv-laereruddannelsen-skoledistrikter/tre-lande-har-ikke-laerermangel-maske-er-lon-en-del-af-arsagen/4787035
Debatindlæg
9. OKT 2024
9. OKT 2024
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Kjer, M. G., & Sievertsen, H. H. (2024). Opdragelsesskolen: Fører afskrabning af tyggegummi til artige elever? Fagbladet Folkeskolen. https://www.folkeskolen.dk/paedagogik-skolepolitik-trivsel/opdragelsesskolen-forer-afskrabning-af-tyggegummi-til-artige-elever/4784512
Debatindlæg
30. JUL 2024
30. JUL 2024
Sievertsen, H. H., & Høst Gandil, M. (2024). Hvorfor skal ansøgeren med den højeste karakter egentlig stå forrest i køen? Politiken - Debatartikel. https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art10000009/Hvorfor-skal-ans%C3%B8geren-med-den-h%C3%B8jeste-karakter-egentlig-st%C3%A5-forrest-i-k%C3%B8en
Fagbladsartikel
2023
2023
Sievertsen, H. H., & Smith, S. (2023). How do the views of experts and the public differ on big policy questions? Economics Observatory ECO Magazine. https://www.economicsobservatory.com/how-do-the-views-of-experts-and-the-public-differ-on-big-policy-questions
Fagbladsartikel
13. NOV 2020
13. NOV 2020
Sievertsen, H. H., & Burgess, S. (2020). Learning loss: the National Tutoring Programme for England is a valuable step – but may not go far enough. The Conversation. https://theconversation.com/learning-loss-the-national-tutoring-programme-for-england-is-a-valuable-step-but-may-not-go-far-enough-149490
Fagbladsartikel
MAJ 2020
MAJ 2020
Burgess, S., De Philippis, M., & Sievertsen, H. H. (2020). When should schools re-open? Economics Observatory ECO Magazine. https://www.coronavirusandtheeconomy.com/question/when-should-schools-re-open
Fagbladsartikel
1. APR 2020
1. APR 2020
Burgess, S., & Sievertsen, H. H. (2020). Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education. VoxEU, April. https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education
Fagbladsartikel
2020
2020